Friday 4 April 2014

Arca kontroversi EUGENIO MERINO

Assalamualaikum,

Salam Jumaat,

aku ada terbaca tentang arca bertajuk STAIRWAY TO HAVEN (tangga ke syurga) hasil karya EUGENIO MERINO yang hebat diperkatakan, arca mana jom tengok ni..


ok arca ini melihatkan bagaimana kedudukan, islam yang sedang bersujud, diatasnya paderi cristian dan berdiri diatas cristian itu adalah yahudi,

kalau kat malaysia arca ni sure dah kene band dan dapat report polis sbb dari pandangan mata kasar ianya dilihat menghina islam, dan sedarkah korang, setiap seni yang dihasilkan, mempunyai berbangai maksud, dan cuba perhatikan gambar di atas..

tahutak arca ini juga sebenarnya terdapat maksud yang tersirat dimana, ORANG YAHUDI sendiri marah tentang arca yang di buat ini, kenapa mereka nak marah sedangkan mereka berada diatas sekali kan, siap berdiri lagi,

disebalik arca ini tedapat seorang islam yang sedang bersujud yang membawa maksud sedang tunduk diatas kezaliman dan penindasan yang mereka lakukan terhadap islam, dan cuba bayangkkan apa yang terjadi kepada mereka yang berada diatas orang yang sedang bersujud itu jika islam yang sedang bersujud itu bangun,, maka jatuhlah mereka kebawah. itu yang membuatkan Yahudi marah tentang arca tersebut, kerana mereka sendiri takut akan bangkitnya ISLAM. mereka sendiri akur dengan kekuasaan dan kekuatan ISLAM.

aku tak rasa ini satu penghinaan, tetapi lebih kepada, bertapa kuatnya ISLAM jika bersatu dan bangun, hingga boleh menjatuhkan Yahudi itu terutamanya.

jadi ingat dalam menilai seni, terdapat pelbagai maksud tersirat yang kita kene rungkaikan, bukan sekadar melihat dan memekik tentang apa yang korang nampak sahaja. nilai seni adalah halus, dan seni itu sendiri cukup halus untuk difahami, jika anda orang seni anda akn nampak sudut lain yang orang lain tak nampak, jadi cuba cari sudut lain itu, dan korang dapat menilai sesuatu seni itu dengan lebih baik,

kesedihan, kegembiraan, ketakutan, kemarahan segalanya ada didalam seni.. that why i love arts so much.

thanks for your time
xoxo Puan Husna


p/s: nak pegi art street seksyen 2 shah alam tu.. :(

4 comments:

  1. nak perli umat islam kononnya memnundukan kepala itu tanda lemah. tapi sekali kita bangun, Allah bersama umat ISLAM. menentang hambar NYA yg kufur. Semoga mereka diberika hidayah. amin =)

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg art ni sbenarnya untuk tunjukkan betapa kuatnya islam itu kalau berdiri.. semoga kita jangan salah mentafsir je kan bella.. Diorg sendiri tau ISLAM tu paling hebat sebenarnya.. :)

      Delete
  2. jika semua umat islam bersatu xda kuasa yg blh mgalahknnya... :)

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...