Tuesday 18 November 2014

DIY- Canvas Deco yang Mudah dan Cun!

Assalamualaikum,,

peningkan nak deco rumah ni.. mcm mcm nak letak.. tp nak beli nak tempah semua mahal.. haaa meh aku nak ajar n bagi sedikit idea yang terlintas bile si NuriesyaNadia ni tanye aku harga nak print canvas untuk gambar kawin..

tetibeeee dapat idea.. ehhh boleh buat sendiri laaa... kalau ad kerajinan la. kalau kerajinan tu dah level nurie tu rasanya baik tempah je la hahahahahaah.! so meh aku bg tau ape yang korang perlukan dan mcm mane nak buat bende alah ni...

 canvas print tu mcm gambar kat bawah niii...




sumber : google

haaaa cantikkkannn kalau deco rumah pakai gambar2 guna canvas ni.. mmg sangat cantik lagi2 gambar kawin.. heheheheheh.. ok now meh aku ajar sikit mcm mane nak DIY canvas frame ni.. dan barang barang yang korang perlukan adalah...

Peralatan yang diperlukan
1.Stapler gun
2. kayu untuk bingkai -petak (boleh beli kat hardware murah je)
3. gam uhu 
4. canvas yang siap print (nanti aku bg tau mcm mane nak print)
5. paku kecik
6. Penyangkut (ala lubang utk sangkut frem kat dinding tu)

ok dah ada 6 barang di atas korang boleh la mulekan projek DIY korang dengan first buat bingkai kayu dulu.. potong kayu ikut size yang korang nak.. 2ft X 2ft ke,, terpulang pada masing2.. 

dan korang kene buat satu frame yang mcm gambar bawah ni..


sumber: google


haaa lepas dah berjaya buat bingkai mcm ni.. sbb senang je.. potong ikut size yang korang nak.. pastu paku je hujung2 die semua.. *belajar waktu KH darjah 4 dulu kann hahahah

now korang ambik canvas yang dah siap ber print tadi.. ok mcm mane nak dapat canvas yang dah siap ber print.. korang pegi kedai yang ad buat service print banner atau banting.. so boleh tempah dengan diorg. cakap je nak print banner size ape. tapi, canvas yang ni bukan canvas kain ok,, yang ni PVC canvas tapi masih boleh guna untuk buat bende ni juga.. selalu average harga die dalam lingkungan RM1.50-RM2.00/sqft so harga print adalah ikut size yang korang nak..

contoh korang nak buat size 2ft X 2ft so harganya adalah RM2.00 x 4sqft = RM8.00 mcm tu jee, so korang ambik canvas yang dah ad tadi korang letak pada bingkai yang korang dah buat tadi mcm ni..


sumber gambar : google


pastikan gamabr yang korang print tadi dilebihkan dalan 2 ke 3 inch di bahagian setiap tepi gambar untuk di tarik kebahagian belakang, pastikan korang tarik canvas korang supaya ianya tegang dan kalau nak lebih kemas boleh gamkan canvas tersebut pada kayu sebelum korang staplerkan canvas tersebut menggunakan stapler gun, supaya tidak bergerak atau tertanggal..

*boleh juga tukarkan canvas print dengan apa2 kain bercorak  pun cantik juga.. tp pastikan kain tu tebal sikit ye.. kalau tidakk mau koyak rabak dia nanti.. hehehe

dan siaplahhh korang punyer canvas print frem yang cun.. boleh di gantung untuk decor rumah anda.. heheheh mudah kan.. haaa nak tau cos die meh aku boleh tolong kirakan anggaran untuk korang yer...

Kos membuat

kayu frame = RM5.00 untuk frame size 2ft x 2ft
Gam Uhu =RM 1.30
Canvas Print = RM 8.00

Total = RM 14.30 sahaja
*ini adalah anggaran aku.. kalau dapat lagi murah tahniahhh!

haaa tp kalau kerajinan tak membantu boleh la korang order je mmg ramai jugak yang buat canvas print ni.. tp harganya sedikit berbeza.jangan korang mintak die harga yang aku bg ni pulak.. mmg tak dapekkk den nak tolongg eehh . tp sapa yang ada masa boleh la mencuba..

selamat mencuba..


Thanks for your time people.. 
xoxo Puan Husna


p/s: aku baru dapat idea semalam so aku pun nak buat jugak nanti aku up enry kalau aku dah start buat ye. sbb sekarang ni malas die tahap takleh bendung. heheh

22 comments:

  1. Okaylah sila buat untuk aku , aku ni rajin die mmg overdose ! Hahahahhaa.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahahaha sekarang kerajinan aku pun level ko je wehh.. nanti tunggu rajin la ehh hahaha

      Delete
  2. Replies
    1. hahaha btl btl kene rajin baru semua menjadi kannn hehe

      Delete
  3. tempah kat una je. settle masalah. hahahaha.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alamaaakkkk.. bolek buat business mcm ni hahahah

      Delete
  4. Menarik... Cuma kna rajin je kan.. Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. btl.. kalau rajin semua bende jadi.. tp kalau malas tu mmg takleh buat ape la hehehe

      Delete
  5. Thanks..sgt berguna..sy ingt nk buat bsnes ni..sy mnta guna ilmu yea

    ReplyDelete
  6. Thanks..sgt berguna..sy ingt nk buat bsnes ni..sy mnta guna ilmu yea

    ReplyDelete
  7. kat mana nak print PVC kanvas tu semurah tu

    ReplyDelete
  8. SALAM NISFU SYA'BAN.. SY MINTA HALALKAN ILMU NI YER.. TQ :)

    ReplyDelete
  9. Kat mana nk print kanvas semurah tu ye?

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. mcm mane nak print gmba atas canvas size ek. sbb kan, takut gmba pecah la. boleh resize ke mcm mane?? huhuu

    ReplyDelete
  12. apa nama kayu tu ek?

    ReplyDelete
  13. menarik. saya survey kedai frame murah. last2 rasa nk buat sendiri lps baca entry ni. so ke mr diy dan hard la saya. tq puan

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...