Wednesday 11 February 2015

Cara Daftar Perniagaan (Suruhanjaya Syarikat Malaysia l SSM)

Assalamualaikum,,

Alhamdulillah setelah sekian lama tertangguh akhirnya.. aku berjaya mendaftarkan perniagaan.. bukan apa,, banyak kelebihan yang boleh di buat bile perniagaan kita ni berdaftar.. so meh aku cerita mcm mane aku g daftar syarikat yang cuma mengambil masa lebih kurang 30 minit sahaja dah siappp..

first..

aku dah siap siap download borang supaya aku dapat jimatkan masa bile sampai di SSM nanti.. so aku download dari page SSM sbb borang ni Free je tak kene bayar pun,, jadi korang kene pilih jenis perniagaan ape yang korang nak jalan kan,, milikan tunggal ke,, partnership ke, Sdn Bhd ke..
so aku sediakan link utk korang kalau nak borang tu ok!



click sini untuk borang------- > Borang Pendaftaran Perniagaan
untuk yang nak daftar korang download Borang A & Borang PNA 42

lepas dah download tu korang isi lah ape maklumat yang diperlukan semua dan sign.. dah siap.. jangan lupe bawa photocopy IC pemilik..

Boleh terus ke pejabat SSM berdekatan,, mcm aku,, aku buat dekat SSM UTC- Pudu Sentral.. sampai je borang dah siap isi terus ambik No,, so aku tunggu dalam 5 minit, no pun di panggil,, so waktu isi nama perniagaan tu, dia akan bagi tau samaada nama perniagaan kita tu boleh lulus atau tak..

macam aku,, mulanya aku letak  D'Jala Mr.Os tapi disebabkan utk nama perniagaan ni tak boleh ada tanda atau titik, so terpaksa di tukar kepada D Jala Mr Os Enterprise sebab die kata nama perniagaan perlu nampak ape business yang kita jalankan.. so aku pilih je la mcm nama yang di atas tu..

dah selesai semua takde masalah pada borang, bayar yuran pendaftaran RM70.00 untuk setahun, dan boleh buat max sampai 5 tahun.

dan lebih kurang 15 minit aku tunggu nama pun di panggil dan Siappp! perniagaan pun telah selamat di daftarkan...  haaa mudah je kan.. jadi sape sape yang ada business tu tak kira la online ke kecil kecilan ke,, jangan lupe daftar.. sbb bile lagi korang nak mulekan empire perniagaan kalau bukan dari sekarang kan.. takpe mulakan dengan kecil dulu kemudian dah makin maju nanti up grade ke Sdn Bhd pulak.. untung2 jadi jutawan baru la boleh pki Bhd pulak.. hahahaha


jadiii taraaa inilah sijil pendaftaran perniagaan aku,, aku jual ape? haaa jual Roti Jala laaa... kalau nak order nak rasa boleh la call or wassap ke ok! 
sory terpaksa blank kan alamat sbb pki alamat rumah.. hehehe 

thanks for your time
xoxo Puan Husna


p/s: seronok bile setiap tangga mula di daki.. harap-harap aku tak jatuh tersungkur dan tak lupe dimana aku mule.. :)

28 comments:

  1. Eleh ! Ko tak letak alamat rumah pun aku tahulah rumah ko kat mane. Hahahaha.

    p.s : selamat maju jaya kakak !

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha kau je la yang tau org lain tak tau hahahaha @aminn Tq babe :)

      Delete
  2. great sharing
    all the best to ur bisness

    ReplyDelete
  3. TQ share husna , just nak taw , kalau orang backlist boleh ke join SSM ni ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. blacklist ape? bank ke? emmm tak pasti la,, tp rasanya takde masalah..

      Delete
  4. good sharing. terima kasih
    insyaAllah dalam bulan ni gak nak daftar peniagaan ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mohd Rushdan Al Hafeiz17 November 2015 at 11:16

      Fuyooo.. Buat bisnes apa?

      Delete
  5. La batu Cave jer dekat. hahaha . . Adik maria ckp adik awk sekolah kat lembah keramat.. betul ker?

    ReplyDelete
  6. alaaa qila tak sempat merasa lagi T_T

    ReplyDelete
  7. Assalam... naktanye... mmg dpt kertas hitam putih je eh?

    ReplyDelete
  8. terima kasih ats perkongsian....insyaallah minggu depan sya daftar biz...semoga kita semua maju jaya...salam jutawan

    ReplyDelete
  9. terima kasih ats perkongsian....insyaallah minggu depan sya daftar biz...semoga kita semua maju jaya...salam jutawan

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum sis,
    nak Tanya,ada perbezaan ke antara milikan tunggal Dan SDN.bHD ?
    Terima kasih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. perbezaan antara milikan tunggal ni banyak juga, antaranya milikan tunggal pemilik seorang sahaja, Sendirian Berhad( minimum ahli 2 orang, maksimum 50 orang)

      Delete
  11. Assalamualaikum sis kalau business online pakai borang yg sma jugak ke?

    ReplyDelete
  12. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  13. timo kasih atas perkongsian. kmah kming

    ReplyDelete
  14. Boleh saya tahu..cawangan ssm.di batu caves kat mana.yee..

    ReplyDelete
  15. Hai sis nak tanya boleh ke kalau kita tak letak perkataan Enterprise dalam nama syarikat kita?

    ReplyDelete
  16. Hihihi...baru terbaca blok awak😁

    ReplyDelete
  17. Klau umur 17 tahun bolh buat ke?

    ReplyDelete
  18. as salam nak tanya...cmne dengan daftar kod bidang dengan MOF?

    ReplyDelete
  19. Umur brapa boleh register ssm ya

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...