Thursday 2 October 2014

Minyak Naik 20sen! Luahan Seorang Peniaga dan Rakyat Biasa!

Assalamualaikum,,



haaaa ada yang tengah marah tak hilang lagi nampaknyer.. ad yang redha jeee laaa, dan ada yang membebel2 di office sesama rakan sekerja membincangkan isu minyak seperti di parlimen.. dan  tak kurang juga yang terus menjadi lawak jenaka disebabkan isu yang mmg sangat panas bile cerita pasal bab Minyak Naik ni kan,, aku pun mood agak swing sbb isu ini...

ok semalam dapat tau je pasal minyak naik,, kebetulan mmg nak keluar g beli barang,, aku ngan mr.H pegi lah ke petrol pump berdekatan dengan rumah ni.. al matlumlah kitorg ni jarang naik kereta.. sbb kan jem tahap gaban area serdang ni,, so memlih utk naik moto.. walaupun fobia sbb pnh excident..

kalau cakap je minyak naik tak kira lah 10sen sekali pun.. mmg semua akan gelabah pegi petrol pun utk isi full tank,, aku pun ambik lah peluang jugak utk full kan tank minyak kereta tu.. ok so sempat jugak membebel dekat mr.H kita ni meniaga,, nak naikkan harga kang kesian kat org,, kalo tak naik kan harga.. agak effect la kat perniagaan sebenarnya...

ada pulak mulut2 busuk berkata : eehhhh roti jala bukan pakai petrol pun.. ape kau letak petrol ke dalam roti jala kau?

ok ini penerangan aku kenapa selalu peniaga akan naikkan harga bile harga minyak naik..

selalu aku boleh isi minyak RM15.00 untuk perjalanan 20 ke 25km  so RM15.00=7.14liter.. dan sekarang untuk perjalanan yang sama aku perlukan RM16.422= 7.14litter elehhhh RM1.50 je pun naik kecoh nak naikkan harga.. (untuk beli barang meniaga dan hantar ke kedai-kedai ok!)

yer mmg RM1.50 tapi dulu RM15.00 x 26 = RM390 sekarang RM16.422 x 26 = RM 426.972 beza RM 36.972 ini untuk perjalanan biasa tau aku kene tanggung kenaikan kos aku sebanyak lebih  kurang RM37 sebulan.. ok ni perjalanan biasa,, yang sebelum ini aku mmg tak charge pun penghantaran kalau sekitar kl/lembah klang dengan jem lagi korang rasa bende tu tak effect?... kalau dulu contohnyer keuntungan aku RM300 dan kini cuma RM263 adakah ini anda boleh katakan tidak memberi kesan? kalau korang rasa RM37 tu kecil,, ape kata korang bagi aku bulan bulan RM37.00 tu for free ok? tak ok kan sbb ape tetibe rasa mcm banyak pulak nilai RM37.00 tu kannn..

ini baru cerita pasal minyak.. belum cerita kos kos lain yang juga akan naik.. dah tu peruncit2 nak pegi beli barang tak pakai minyak ke? nak g hantar barang tak pakai minyak ke?sekali peniagaa menaikkan harga adakah ia akan diturunkan semula? besar kemungkinan tidak walaupun harga minyak akan turun..   kepada yang rasa diri kaya mmg akan cakap alaaa bising la naik 20sen mcm naik RM2.00

takpe anda mungkin takde ditempat orang lain yang membanting tulang nak dapatkan duit minyak ni.. sbbkan nak pergi kerja,, nak hantar anak sekolah,, nak mencari sesuap nasi,, jangan jadi selfish.. ini bukan aku cakap sbb isu politik,, tapi ini isu kos sara hidup yang makin meningkat dan peniaga juga turut terkesan.. so jangan lah salahkan peniaga kalau naikkan harga barang,, sbb diorangpun ad kos yang diorang kene tanggung.. tp peniaga pun agak agak la jangan melampau sangat naiknyer.

aku tau aku ni bukan siapa-siapa untuk bersuara hal ni.. yer redha redha jugaklah.. tp sakit tu tanggung jugak lah.. we not lucky as u yang mmg boleh pakai kereta "hutang bank" isi minyak full tank, dan aku mewakili suara orang-orang belia yang baru bekeluarga yang baru nak merasa selesa tapi terpaksa bercatu itu ini utk hidup di negara sendiri. tp cakap banyak pun tak gune,, minyak tetap naik jugak! kannnn

thanks for your time
xoxo Puan Husna

p/s: tarik je la balik BR1M tu dan turunkan semula harga minyak!,


4 comments:

  1. betul setuju sangat tarik semula brim

    ReplyDelete
  2. Entahnya ! Tarik jela Br1m tu. Hish !!!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. kannn.. ni hakak kawin brim banyak nampaknyer hahahahahahahaha

      Delete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...