Thursday 15 January 2015

Viral - Video Tazkirah K-POP! dan ini Pendapat Aku!

 Assalamualaikum,,

sebelum lebih lanjut tgk ni dulu.. mmg agak kecoh la kat fb bile seorang gadis tampil membuat video  pendapatnyer tentang insidend k-pop.. namunn.. ada sedikit yang menjadi kurang senang.. nak tau kenapa.. jom tgk video ni dulu ok.. thennn aku akan bg pendapat aku pulak..


 ok now dengan izin Allah juge aku menulis ini,

at first aku bercakap bukan dari sudut agama,, dan kalau terselit sedikit bab agama,, aku harap ada yang membetulkan aku jika aku salah..

nah infomasi tentang 3 GOLONGAN MANUSIA, dan korang akan faham kenape!

ADA TIGA GOLONGAN MANUSIA BERDASARKAN PADA AKAL DAN NAFSUNYA IAITU:
1. Manusia yang nafsunya lebih dominan daripada akalnya.
2. Manusia yang nafsu dan akal sama-sama dominan.
3. Manusia yang akalnya lebih dominan daripada nafsunya.
✔ MANUSIA GOLONGAN PERTAMA akan cenderung menuruti keinginan hawa nafsunya. Segala sesuatu didasarkan hanya kepada nafsu semata. Nafsu akan cenderung memegang kendali penuh terhadap akalnya, bahkan aturan negara dan agama pun akan dilawannya bila tidak sesuai dengan kriteria nafsunya.
Secara umum, nafsu ini akan cenderung membawa manusia pada perbuatan yang negatif karena dominasinya terhadap akal. Manusia dalam golongan ini tidak akan pernah punya perasaan bersalah.
Kadang-kadang pada bulan Ramadan ada orang yang suka bertanya: “katanya di bulan Ramadan setan-setan akan dirantai, lalu kenapa masih ada saja orang-orang yang membunuh, berbuat kekerasan, mencuri, merampok dan sebagainya?” Jawabannya adalah karena nafsunya telah membelenggu dirinya dan mengendalikan akalnya.
✔ MANUSIA GOLONGAN KEDUA adalah manusia yang kadang berbuat atau bertindak berdasarkan akal pada suatu kesempatan dan berdasarkan nafsu pada kesempatan lainnya. Ia akan bisa berbuat baik di suatu kesempatan dan berbuat jahat di kesempatan lainnya. Ketika telah melakukan perbuatan jahat, ada kemungkinan akan timbul rasa bersalah dalam dirinya dan timbul hasrat untuk memohon ampunan. Namun demikian, ada kemungkinan ia akan mengulangi lagi perbuatan jahatnya di waktu yang lain.
✔ MANUSIA GOLONGAN KETIGA adalah manusia yang cenderung berbuat baik di setiap kesempatan. Ini adalah kondisi ideal manusia, dimana akal mampu mengendalikan nafsu dan membawanya pada hal-hal yang positif sesuai dengan peraturan negara dan agama.
Akal sendiri adalah bagian terpenting yang membedakan antara manusia dan binatang. Keutamaan manusia adalah karena selain dikarunia nafsu, ia juga dikaruniai akal sebagai suatu sarana untuk belajar dan terus belajar.
Nafsu pada diri manusia tumbuh lebih dahulu daripada akal, oleh karena itu jika kita perhatikan anak-anak kita, mereka selalu ingin agar apa yang diminta dituruti oleh orang tuanya. Bahkan harus menjerit jika kemauannya tidak terpenuhi. Akal pada diri manusia berkembang sedikit demi sedikit untuk membangun kekuatan dan mulai bisa mengimbangi kekuatan pengaruh nafsu pada saat manusia berusia belasan tahun.
Namun demikian, proses tumbuh kembangnya akal pada diri manusia tak lepas dari bagaimana cara orang tua menumbuhkan anaknya. Salah satu faktor terpenting agar akal bisa tumbuh dengan baik (dalam konsep Islam) adalah dengan memberikan makanan yang halal (dan baik). Halal baik dari jenis makanannya maupun dari cara mendapatkannya.
Jadi, marilah kita berhati-hati dalam memberi makan anak kita agar nafsunya tidak mendominasi akalnya sehingga akan tumbuh generasi yang baik di kemudian hari.

menurut video yang di rakam oleh saudari tu.. die mengatakan mereka berada diatas pentas itu dengan Izin Allah,, mmg btl dengan Izin Allah, Allah mmg akan mengizinkan apa sahaja yang di inginkan dan Allah boleh menghalang apa saja yang dikehendaki.. kerana kita tahu Allah itu Maha Esa maha berkuasa,, 

cuma satu soalah :  ADALAH MEREKA PERGI KE KONSERT K-POP ITU DAN NAIK KEATAS PENTAS ITU KERANA ALLAH?

persoalan tentang masalah k-pop ini bukanlah ape yang Allah izinkan atau tidak.. tapi ini adalah tentang akal dan nafsu manusia itu sendiri.. ok aku bagi contoh,, seorang perogol,, die merogol ramai anak gadis,, dan boleh ke die mengatakan,, aku merogol dengan izin Allah,, dan Allah nak uji mangsa mangsa rogol tu semua. boleh cakap gitu?

bezanya manusia dengan haiwan adalah akalnya,, jadi kenapa tidak diguna akal yang Allah kurniakan itu utk fikir baik buruk sesuatu, tetapi kenapa memilih untuk berlandaskan nafsu utk keinginan sesuatu..

ok aku harap ada bende yang berinfomasi dalam ni kita boleh renungkan.. bende ni bukan utk org lain je.. untuk peringatan diri aku sendiri jugak,, yang kadang-kadang terikut nafsu dan kemudian baru berfikir.. jadi Jangan Salahkan Allah,, dan Jangan Jadikan Allah untuk korang melakukan kesalahan, Ingan Islam Tidak Menghalakan cara,, Yang Haram Tetap Haram, Dan Yang Salah Tetap salah..

Kembali Pada yang Esa, bertaubat dan mohon ampun padanya,, SBb Allah Itu maha Pengampun Lagi maha penyayang.. semua org buat silap dan org paling rugi adalah bile die sedar die silap tapi ego untuk perbetulakan kesilapan dia..  ok wallahualam :)

Thanks for your time
xoxo Puan Husna


p/s: mencari ilmu itu tak kira dengan siapa, bile dan dimana,, asalkan bermanfaat..


4 comments:

  1. matlamat tak menghalalkan cara. ada akal kena fikir mana betul mana salah.

    ReplyDelete
  2. niat tak menghalalkan cara, impian tak menghalalkan cara...begitulah... manusia dikurniakan dengan akal fikiran yang waras untuk berfikir mana yang boleh mana yang dilarang mana yang tidak...

    ReplyDelete
  3. bezanya manusia dgn binatang lain, akal...sebelum nak kata pape pun kena la selidik dulu...haihhh la manusia akhir zaman...asal boleh je dorang ni pun... -_-

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...