Monday 23 December 2013

BATAM - Indonesia


Assalamualaikum,
dah lama rasanya tak story pasal vacation, ok
disebabkan X-mas dah dekat,
so aku ngan family dh buat keputusan untuk pergi ke
BATAM indonesia,

ok aku dh buat reasearch sikit pasal how to been there?
ok..

cara untuk ke batam adalah anda boleh naik flight,
atau pun ferry,

ok aku dan keluarga memilih untuk naik ferry, dari JB
sebab ferry untuk ke batam perlu di ambil di JB iaitu di THE ZON setulang laut,

Harga tambang Ferry adalah seperti berikut:

ONE WAY (Setulang -> Batam)

Adult: RM 69 + RM 10(tax) + RM 5 (Insurance + fuel) = RM 84.00
Child :RM 46 + RM 10(tax) + RM 5 (Insurance + fuel) = RM 61.00

TWO WAY (Setulang ->  Batam -> Setulang)

Adult: RM 110 + RM 10(tax) + RM 5 (Insurance + fuel) = RM 125.00
Child: RM 69   + RM 10(tax) + RM 5 (Insurance + fuel) = RM 69.00

waktu berlepas bermula seawal
7.15pagi waktu malaysia dan last trip pada pukul 6.30petang waktu malaysia.
trip ada setiap 45minit,
dan perjalanan mengambil masa lebih kurang  1 jam kalau tak silap.

*menurut info lain yg kata kalo beli two way, nanti kat batam waktu balik
kene bayar lg RM40 lebih kurang untuk apa tax charge, so prefer untuk
beli oneway, and tambang dari batam ke Setulang lebih murah, katanya,
tak pasti betul atau tak, nanti aku dh pegi aku pastikan bende ni ok

ok itu dh habis cite pasal tambang,
ok now kalo dah sampai menti nak cari hotel kan,
macam aku, aku suka cari hotel yg dekat dgn tmpt aku nk pegi
contoh dibatam,
tempat shopping yg agak best adalah di NAGOYA, bukan nagoya
kedai kain tu eh, ni nama tempat, nagoya, kat sana ada mall, ada shoplot yg
mmg jual barang2 yg pempuan gile contoh handbag, kasut,n so on la,

ok rate hotel kat sana adalah diantara RM 30.00 hingga RM 200.00 so kene pandai pilih,
sebab kat sana hotel murah die pun dh selesa ok.

aku dh booking hotel, RM 45.00 hahaha  murah kan,

macam biasa kalo g sana korang kene pastikan yg korang tak la pakai duit malaysia ye,
sebab anda kene sedar anda berada di indonesia, so kene la pakai RUPIAH,
rate tukaran sekaran adalah lebih kurang RM 330 ke RM350 dapat 1,000,000 Rupiah, kayoooooo den,
jadi jutawan terus, hahaha
anda digalakkan, buat penukaran di Batam sebab lebih untung dari buat penukaran di malaysia,

ok ni abit tips untuk kesana,

so hari rabu ni aku bertolak ke sana, nanti aku update mcm mane keadaan disana, seronokkah?
biasa-biasa kah? atau apa kah? hahaha ok

thanks 4 ur time,
xoxo Puan Husna

p/s: harap ada info yg membantu. :)


No comments:

Post a Comment

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...