Thursday 21 August 2014

apa itu ALS #icebucketchallenge ?

Assalamualaikum,

salam khamis,,

aku bukak je facebook dari semalam tgk bersepah2 video antara artis2 dunia membuat #icebucketchallenge yang mana mereka menyahut cabaran untuk disiram dengan sebaldi air ais yang sure la sejukkan. so aku ada la buat sedikit research apa itu ALS sebenarnyer. yer la rakyat malaysia kan cepat terpengaruh.. so takut ramai yang mengikut je tanpa usul periksa kan.. so setelah di kaji baru lah aku tau..

ALS atau nama panjangnya (Amyotrophic Lateral Sclerosis) yang mana sejenis penyakit saraf yang mengakibatkan otot otot tak mampu bergerak kerana tidak mampu mendapatkan ransangan dari otak. yer la otot kita kan kalo nak gerak mestilah mengunakan otak dan memalui saraf yang membuatkan semua otot kita boleh mengikuti apa yang difikirkan oleh otak.. untuk penyakit ni.. saraf mereka tidak mampu menyalurkan ransangan dari otak yang membuatkan otot-otot mereka tidak mampu digerakkan.

so dalam cabaran #icebucketchallenge ni adalah untuk rakyat US sebenarnya, yang mana mereka akan menyumbangkan dana sebanyak $10 kalau mereka berjaya menyahut cabaran dicurahkan ice satu bucket kat atas kepala, dan kalau mereka gagal mereka kene menyumbang $100 untuk ALS association, sbb tu tgk ramai juga artis, celebrity, footballer buat bende ni, rupenyer untuk donation dan selepas challenge tu mereka pulak diarahkan untuk nominate kan  rakan lain pulak untuk ambik challenge ni..

patut la jadi viral kt FB sbb ramai yang buat adalah dari kalangan artis sbb nak tarik org untuk menderma.. so kat malaysia pun ada ke sibuk nak buat? macam KJ ada buat untuk dedicate spacial untuk arwah lagend Mokhtar Dahari yang mengidap ALS, yang lain kalo buat tapi sekadar nk seronok bukan untuk donation atau sekadar nak glamour hemmm takperlulah ehh.. so kalo rasa nak buat ce buat untuk donation mane2 agency ke kan.. ok gak la kalau nak tiru harap2 bende ni kalau jadi kat malaysia bukan sekadar viral je.. atlis ada sesuatu yang kita boleh sumbangkan :)..

so sekarang jelas lah aku ape itu ALS #icebucketchallenge.




thanks for your time
xoxo Puan Husna

p/s : mandi ais mmg sangat baik untuk otot sbb selalu kalau atlit lepas habis latihan atau game mesti diorang berendam dlm dab ais.. sejukkkk tapi mmg sangat segar lepas tu aku pnh try :)

11 comments:

  1. Replies
    1. hahahah mmg macam best ce buat kat uamh mandi ais mmg baik utk kesihatan tau :)

      Delete
  2. oo baru anum tau.. husna dah ok ke luka2 tue

    ReplyDelete
  3. Br ja td tgk KJ & Nazri wt ALS ni kt FB

    ReplyDelete
    Replies
    1. aah kak zai.. KJ buat utk supermokh :) hehehe

      Delete
  4. Replies
    1. kannn. tp una mmg selalu jugak mandi ais ni..hehehe

      Delete
  5. Replies
    1. mmg sally ramai sangat sangat.. boleh kata satu dunia hehehe

      Delete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...