Thursday 30 April 2015

Kenapa Susah Hamil?

Assalamualaikum,

haaaahhhh lame gile tak story mory pasal mommy tips kan.. walaupun belum jadi mommy,.. aku banyak jugak buat research pasal kehamilan ni.. yela sambil aku dapat info.. kita kongsi kongsi la dengan org lain kannn.. so ilmu tu di perluaskannn..



ok tajuk di atas dirujuk *haah kau ingat surat berenti kerja ke ape una.. hahah, ok  sape yang taknak baby oiii,setiap perkahwinan tu mesti nak kan ada cahaya mata sebagai penyeri, lagi2 bile macam macam product, try itu try ini tapi masih belum rezeki untuk menimang cahaya mata.. btw im so happy utk +Nuriesya Nadia  yang dah dapat rezeki berduyun duyun utk tahun ni.. tahniahhh babe.. im happy for you.. tak sabar nak tunjal anak kau ni hahaha..

ok harini nak share kenapa ada wanita susah hamil? ada banyak faktor yang menyebabkan seseorang wanita itu sukar utk hamil.. dan ini aku sharekan dari pengalaman aku sendiri dan hasil tanya doctor yang mmg every month aku pegi..



1. RAHIM TERBALIK
kedudukan rahim terdapat dua kedudukan ada yang normal dan ada juga inverted yang mana kedudukan rahim tidak seperti wanita normal.. dan ini adalah salah satu sebab kenapa wanita sukar hamil.. NAMUN, ada ramai juga wanita yang mengalami rahim terbalik berjaya hamil tanpa sebarang perubatan tau.so jangan putus harap.. teruskan usaha ok!.

2. Cyst
masalah cyst mmg antara yang di takuti oleh ramai wanita, tapi apa kan daya.. kalau Allah dah takdirkan kita, cyst ni banyak membuatkan hormon badan tak seimbang dan mempengaruhi seseorang wanita itu untuk sukar hamil.. dan kebanyakan wanita yang mengalami cyst berjaya hamil apabila cyst sudah tiada,, samaada buang secara pembedahan ataupun cyst itu keluar secara normal. dan jangan kuatir,, wanita yang mengalami cyst masih boleh hamil ya.. cuma doctor akan galakan utk buang cyst itu dulu sebelum merancang untuk hamil.. dan jika cyst sudah di buang insyaallah peluang untuk hamil akan menjadi lebih tinggi,

3. MASALAH DARI SUAMI,
haaa ni kalau laki baca ni marah diorg slalu ckp diorg sihat je.. heheh no.. jangan terlampau ego ok.. buat pemeriksaan dulu then baru cakap adakah awak betul betul sihat/subur.. sbb ini juga merupakan faktor kenapa seorang wanita itu sukar hamil.. ok para para suami.. awak juga memainkan peranan untuk istri awak hamil.. jadi paham paham lah ye.. hehehe

4. Belum Rezeki.
ini adalah ungkapan aku bile aku di ajukan soalan soalan panas mcm (kau ni ape masalah una tak ngandung-ngandung lagi ni) hahaha ok chill la marah pulak aku tak ngandung... dah tentu ini belum Rezeki aku lagi, walau mcm mane sihat pun awak,, tp kalau Allah itu tetapkan belum masa untuk awak menerima zuriat.. buat la mcm mane pun ianya tetap belum rezeki untuk kita.. percaya,, yakin Doa pada Allah itu yang penting.. nak bg tips untuk yang mengalami masalah tekanan mcm aku sbb org push tanya bile nak ngandung boleh guna jawapan ni.. (awak tau bile Allah nak tarik nyawa awak?) hahahaha

ok ni je yang aku boleh kongsikan dari pengalaman dan infomasi yang aku tau serba sedikit.. ala lek la baru 2 tahun kawin *(ayat sedapkan hati) hahaha insyaallah yakin dengan janji allah usaha doa tawakal insyaallah.. sape yang senasib dengan aku tu.. just enjoy your life, mungkin Allah tak kurniakan rezeki anak tapi mungkin Allah gantikan dengan rezeki lain.. "Man proposes, god dispose" dan yakinlah perancangan Allah itu lebih baik..

thanks for your time
xoxo Puan Husna


p/s: dah bape minggu skip appointment ni husnaaa..


12 comments:

  1. Usaha please ! Jangan nak skip skip appointment lagi. Kang sebelum kau tunjal anak aku , aku tunjal kau dulu. Hahahaha. Thank you kakak. InshaAllah lepas ni ada rezeki kau. ^_^

    ReplyDelete
  2. insyaallah :) usaha usaha usaha lebih tp sbb bz sangat takde masa dah ni hahahahaha

    ReplyDelete
  3. ada kwn sy tu kan, xtahu mn silap..dia kwen sama taun dgn sy cume lewat beberapa bulan je.. lepas ktorg dpt anak kan, dorg mcm menjauhkan diri..sekarang lgsg dh xde dgr cete..si suami kata si isteri dia malu sbb masih xdpt baby.aduhai..ada jugak org mcm ni..pdhl kite xpnh tya dia pasal baby..

    ReplyDelete
    Replies
    1. mmg mila.. kadang2 bende ni boleh jadikan seseorang tu down.. tp una Alhamdulillah ramai positive kan una n bg kata2 semangat so una pun ok je hehehe :) kene kuat mental jugak sbnrnyer..

      Delete
  4. Assalamualaikum husna sayang... jangan bimbang. ada rezeki pasti awak jadi ibu juga. doa selalu, yang penting enjoy berumahtangga. Jangan fikir2 sangat, nanti boleh jadi stress. sheila pernah lalui husna...

    ni doa ibu mengandung untuk awak, semoga Allah limpahi rahmat dan rezeki yang barakah buat awak suami isteri. Dikurniakan cahaya mata yang soleh solehah... Jaga diri baik2 tau husna. aduiii suka betul nama husna. sepadan untuk husni. hehehehhe :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. allaaaaaa nak nagis baca komen ni.. im so happy sbb di kelilingi dengan Awra2 positif mcm shiela, yang slalu bg una semangat heheh TQ TQ TQ untuk doa ituu AMMMINNNNNN semoga Allah makbulakan doa shiela! and semoag shila juga selamat melahirkan nanti ya.. :)

      Delete
    2. alhamdullilah. be positive selalu husna. hehehe. thanks doakan kita juga :)))

      Delete
  5. Salam Husna..

    InsyaAllah.. ada rezeki kita nanti.. akak ni dah 8 tahun menunggu.. dan masih menunggu.. moga2 nanti kita akan merasa nikmat menjadi ibu.. Amin..

    ReplyDelete
  6. Insyaallah. Sampai masanya Allah turunkan reseki itu. Jangan berputus asa ea :)

    ReplyDelete
  7. insyaAllah dear :) heee lamanye kite tak singgah :)

    ReplyDelete
  8. you betther work harder Husna!! hahahaha...LOL...

    I'll pray for you, always :)

    ReplyDelete
  9. in sha Allah akan dipermudahkan ye

    ReplyDelete

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...