Thursday 24 October 2019

ANAK SAKIT PERUT? JANGAN AMBIL MUDAH

Assalamualaikum.. and hi u allsss

setelah sekian lama tak menulis harini aku kembali menulis, and harini ada info yang aku nk share tentang pengalaman aku dengan my lil angle Khadijatul Natrah. sejak jadi mak mak ni.. mood menulis semua dah swingggggg.. tapi harini nk share jugak pengalaman supaya boleh jadi rujukan buat org lain.

* pada yang mungkin tak tahu, natrah sekarang dh berumur 3 tahun 8 bulan.. makin active makin menguji kesabaran ibu, dan makin banyak keletah nya..

ni la my little angle Khadijatul Natrah dan ikan puyunya. hahaha

ok so harini nk share pasal natrah sakit perut.. kenapa aku nk share sbb sakit perut yg natrah alami bukanlah sakit perut biasa cirit birit or so on.. jadi kisahnya bermula...

pada zaman dahuluuuuuu..  * tetibe teringat cite natrah yg die suke sangat..


14 OCT 2019 - HARI PERTAMA SAKIT PERUT
hari isnin mcm biasa rutin harian natrah main je mcm biasa tp dah start ckp sakit perut cuma tak sampai tahap berguling lagi, pagi-pagi die dah lari masuk toilet and ckp * ibuuu natrah nk ber*k... so biar kan je sbb rutin die mmg pagi-pagi akan membuang.. dh sudah tibe2 tgk ehhh takde plk sebarang najis, then aku pulak yang marah sbb ingt die main-main..

so die akan ke tandas setiap 1 jam kata sakit perut nak ber*k, aku just tanya Mr.H die ni sakit perut ke.. Mr H kata takde la die ok je main semua.. takde pulak cirit or muntah.. so hari berlalu begitu saja..

malam tu pun same die kata sakit perut nk ber*k tp takde sebarang najis dan againnnn die kene marah sbb ingt die main-main * maafkan ibu wahai anakku.. hahahahaha

15 OCT 2019 - HARI KE 2 SAKIT PERUT
ok harini hari selasa, pagi tu die kata die sakit perut nk ber*k lagi,, aku biakan je, and die kata dh tak sakit perut dah.. aku dh start pelik kenapa die asyik cakap die sakit perut.. so biakan mcm biasa,, pagi tu nk hantar aku pegi kerja,, dlm kereta die start merengek kata sakit perut.. aku dah ingt die ni food poison ke.. tp takde plk cirit birit or muntah lagi cuma nampak die tak selesa je la...mula la pikir ape yang die makan and mcm mcm andaian aku mula buat..

so ckp dgn Mr.H, cuba tgk kan die kt umah kalau die cakap sakit perut n die ber*k or muntah tak.. so huband monitor die kata ada die ngadu sakit perut tp die ada ber*k mcm biasa.. so aku dh mula rasa pelik.. and husband ckp die ngadu sakit kejap pastu die main balik mcm biasa..

malam tu kemuncak sakit mula.. aku balik kerja die sambut aku mcm biasa telompat2 mcm anak kangaroo die tu.. tp setiap 1 jam die akan start berguling kata sakit perut. dan die akan main mcm biasa waktu sakit tu hilang. and die dah start muntah2, so aku tetap ingt die food poison.. tp die takde cirit birit pun.. mlm tu langsung tak tidor sbb die nangiss bangun ckp sakit perut sakit perut setiap 1 jam.. time sakit perut die hilang die tido. sakit perut die datang die nangis guling2.. dh mcm org contraction nk beranak plk anak aku niiii... hati ibu makin risau.. so ckp ngan Mr.H esok pagi kita pegi KK utk cek.

* satu malam tak dpt tido lena sbb anak asyik bangun je nangis sakit perut

16 OCT 2019 - HARI KE 3 SAKIT PERUT
ok pagi tu bangun je terus kitorg pegi KK untuk cek kenapa die ni sakit mcm ni,, mcm semalam jugak sakit die datang kejap- kejap,, and apa yang die makan n minum die akan muntah, pagi-pagi die dah muntah lepas sakit perut.. so sampai KK sambil tunggu tu 2 kali die muntah, dan muntah tu akan datang waktu die tgh sakit perut tu.. lepas muntah n sakit perut hilang die melompat semula mcm biasa mcm tak sakit ape-ape..

so masuklah ke bilik doc dan waktu doc check die,, die tgh tak sakit,, so doc kata cuma angin, balik lah dengan angin yang dikatakan oleh doc di KK BTHO tu.. beli ubat angin,, semua,, die balik makan tido mcm biasa langsung tak sakit...

sakit die muncul balik mlm tu. dan ianya makin teruk. aku dh mula curiga.. takkan angin lagi die ni,, kentut dah, muntah dah , angin ape lg yang sangkut ni.. so tak puas hati,, tgk anak masih berguling and kalini semua yang die makan die muntah balik,, muntah.. makan minum muntah and repeat.

aku terus ckp dgn Mr H dah budak ni dh sakit sgt ni jom pegi hospital.. so terus lah meluru ke colombia balakong malangnya wad penuh so call alzahrah pun wad penuh, so cari hospital yang dekat dgn rumah mane nk pegi so kitorg pilih nk pegi PPUKM dkt cheras sbb teringat ramai ckp kt situ ada pakar kanak-kanak,, so dengan harapan boleh la detail check kenapa budak ni sebenarnya.

sampai hospital masuk kt emergency daftar lah natrah  ( pendaftaran utk pesakit luar RM50.00 ya sbb PPUKM ni adalah semi gov punya hospital) and alhamdulillah tak lama tunggu terus die panggil masuk bilik saringan terus die tanya history kenapa sakit perut semua and ambik darah terus utk check kalau2 ada food poison. then tunggu doc panggil,,

sementara tunggu doc pangil aku tak tau berapa kali die mengerang sakit peut.. and aku tau natrah adalah budak yang tahan sakit,, kalau die nangis tu maknanya bende tu dah sakit sangat.. sbb kene cocok ambik darah die relax je tak nangis pun..

so tunggu dlm 10 minit no natrah dipanggil.. masuk dlm bilik doc, seorang doc india.. die check history natrah semua die suruh buat xray utk cek detail ape masalah natrah,, so kitorg pun pegi x ray ( x ray kt sini kene bayar dulu ya.. aku dh risau cash tak bawak banyak ni.. tp takpe g bayar kt counter  RM25.00 jeee.. so terus pegi xray ) lepas x ray natrah masih mcm tu sakit dah hilang...

doc tu kata sofar dari x ray die and blood result semua nampak ok.. aku mcm tak puas hati so aku tanya habis ni sakit ape.. die mungkin stomach upset yang mana perut dh takleh terima makanan yg dh biasa nk kene tukar diet.. aku makin tak puas hati dgn jawapan doc tu.. again die kata tunggu result darah untuk buah pinggang dulu so sementara tu die suruh aku try bg natrah mkn n minum..

aku bg la natrah mkn roti tak sampai berapa suap je die nk mkn, n minum.. lepastu masuk balik bilik doc untuk tau result darah die,, also doc cakap result clear semua ok.. tibe2 sakit die datang depan doc tu dan ape yg die mkn tak sampai berapa minit tadi keluar balik.. depan doc tu jugak die muntah n guling2 sakit.. doc tu kata die referkan natrah ke pakar kanak-kanak.. so die drip air dulu untuk natrah sbb semua yg die mkn n minum die muntah balik.

sementara tunggu tu natrah masih lg mcm tu sakit on off.. dan doc pakar pun sampai ( Chinese doc), and natrah masuk lagi,, dan kalini depan doc tu jugak natrah muntah n guling2 sakit.. doc tu cakap semua nampak ok je, mungkin die food poison je.. aku ckp food poison mmg takde cirit birit ke ? dgn confident die kata.. yaaaa tak semestinya.. boleh jadi muntah jee.. so aku mmg tak puas hati.. sbb naluri keibuan aku mula muncul dan rasa anak aku bukan food poison walaupun aku ni bukan doc tp aku dpt rasa ini bukan food poison.

sbb die tgk natrah dh makin weak die drip lagi air and natrah sakit n muntah depan die lagi, die cadagkan untuk buat ultrasound utk final cek usus die.. aku terus ckp ok.. tunggu doc ultrasound pulak sampai..

sambil tunggu tu natrah dh tidur. sbb penat muntah.. dari pkl 10.30 mlm aku sampai hospital jumpe doc n now jam dah pukul 1.30 pagi mcm tu, ultrasound ready, terus masuk bilik ultrasound untuk buat ultrasound untuk final check apa sebenarnya jadi kat perut die ni. seorang doc india, terus die buat procedure utk golek2 ultrasound stick tu mcm tgk baby tu.. so semua jugak nampak mcm normal.. takde ape yg lain, natrah masih tidur..

tibe2 masuk pulak sorg lg doc malay untuk tolong buat ultrasound tu and semua masih nampak normal.. tp aku tetap rasa ada yg abnormal dkt budak ni.. so aku biarkan dulu sampai doc tu cakap dgn aku.. emmm semua ok je semua normal, maybe die food poison je yang buat perut takleh nak terima makanan tu,, so die just ckp utk aku encourage je die mkn. aku pun tanya if saya balik dan die tak ok, berapa lame sy nk kene tunggu sebelum saya ke hospital balik, die kata mungkin lg 2 hari.. aku ckp ok lah kalau mcm tu.. aku dh mula redho  dan alhamdulillah kalau die takde ape2 mungkin ye la food poison.. aku bkn doc kan.. so aku iyakan je..

doc india tu sambung buat ultrasound kt perut natrah untuk dptkan full pic keseluruhan usus die sebelum diorg arahkan untuk kitorg balik.. doc melayu tu masih kat situ sambil2 tengok doc india tu buat unltrasound tu.. aku pun ok je la dh ready nk balik bile siap je ultrasound tu...

tiba-tibaaaaaaa.......

tengah-doc india tu buat ultrasound tu, doc melayu tu pun tegur,, ehhh eehhhh u go back to last picture,, back lagi lagi,, sambil2 die memerhati kt screen ultrasound tu.. terus die ambik mesin tu n die yg sambung buat ultrasound tu,, dan beberapa image di capture dari ultrasound yg aku sendiri tak paham nk tengok tu.. terus die ckp ok confirm ! jantung aku dh rasa nk berenti tu.. terus aku tanya ape yg confirm doc?

ok lepas 2 3 image die capture die terus terangkan dekat aku yang natrah kene 'INTUSSUSCEPTION' dimana saluran usus kecik die tersedut masuk dalam usus besar buatkan usus die tersumbat. die pun tunjuk la image ultasound tu yg menunjukkan ada mcm benjolan besar dkt pintu usus besar die tu..  waktu ni aku dh mcm ehhh habis tu nk buat mcm mne ni? doc terus ckp  dari image tu die kata this is not complex lagi sbb die masih baru pendek je usus tu termasuk, ada kes yang usus tu dh beselirat masuk dlm usus besar. and aku tanya habis nk buat ape ni.. doc kata ok kita akan buat satu prosedure yang dipanggil 'berium' yg mana diorg akan flush air laju2 masuk dari lubang bontot die untuk tolak balik usus tu. tp ada risiko jugak mcm usus pecah. aku dh mule nk pucat dh ni dengar..


ni la keadaan untuk intussusception tu
sumber : google

aku letak kepercayaan tu pada doc untuk buat ape yang terbaik untuk anak aku, doc kata procedure berium ni boleh buat 3 kali je percubaan kalau tak berjaya  kene operate.. mmg takde jalan lain. aku meletakkan tawakal aku sepenuhnya pada Allah sambil tak putus-putus berdoa untuk Allah selamatkan anak aku.

aku setuju dan sign borang risiko mr.H pergi register untuk warded. pukul 3 pagi mata aku langsung tak ngantuk kenangkan anak.. doc pun mulakan procedure terus time tu juga.. dan natrah yg tengah tidur terus bangun meraung kesakitan sebeb prosedure tu.. aku dh makin tak keruan tgk anak meraung-raung  sampai tercabut drip air pada tangan natrah memancut darah dari tangan die.. mcm mcm doa aku cuba baca utk tenangkan natrah.. dan setelah 3 kali percubaan,, ianya masih hampa.. usus die masih gagal utk kembali ke kedudukan asal.. aku redhoo..

doc terus cakap dengan aku,, kita bg die rest dulu..sbb dah 3 kali try kita tak boleh nk teruskan prosedure tu.. so die cadang untuk tunggu esok pagi jam 9 pagi untuk cuba kali terakhir dan doc bg tau utk procedure esok pagitu diorg akan bg mofin pada natrah untuk die lebih tenang dan kurangkan rasa sakit masa procedure tu dibuat.. aku hanya berserah pada Allah dan ckp.. i put a my trust pada kepakaran doc-doc semua dan harap semuanya akan baik-baik je esok.. aku doa sangat-sangat agar natrah tak perlu di operate dan semoga prosedurre tersebut berjaya..

ok nak tau  ape jadi esoknyer,, boleh baca dekat next entry dan aku akan terangkan lebih detail supaya korang aware pasal penyakit ni.. nampak remeh sakit perut tp kalau tak ambik tindakan awal mcm- macam perkara buruk boleh jadi.. simpang,, nauzubillahh.. so sambung next entry ok,, panjang2 kang korang letih nak baca.. heheheheh

NEXT POST BOLEH CLICK SINI ----> ANAK SAKIT PERUT?

ok tq guys for your time
xoxo Hakak Husna * tetibe nk tukar jadi hakakkk pulakk.. taknak la pki puan mcm ape ape tahhh hahahahaha

*merasa la pakej bermalam di HUKM or now its call PPUKM tu..



No comments:

Post a Comment

thanks for reading, jom share pendapat tentang post ni (^_^) TQ

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...